Plum Crazy Dodge Challenger -70 Big Block
Bil i mycket bra skick och med drivlina som går kanon. Helrenoverad mellan 1995-98. Kaross lackad i vridjigg, dvs även lackad under, i hjulhus, bagagerum etc. 383 Magnum, borrad 0.060″ (=397 CUI) med smidd stålvev, smidda stakar och smidda 11:1 kolvar, dvs byggd för lustgas. Har rejält portade 906 toppar, Machine Race grupp B rullkam, Edelbrock medium-rise insug, Holley 750 DP, Accel Supercoil 140001 spole, fördjupat oljetråg med ökad volym, M/T alu-ventilkåpor etc, med andra ord mycket rapp och har en fantastisk gasrespons. Avgassystemet består av 2 tums headers samt tre-tums system hela vägen med en fullflödes-dämpare på varje sida. Lådan är en 727 automat, helrenoverad och preppad 2008, förstärkt och ombyggd med shift-kit för disitinktare växlingar. I samma veva monterade jag även ny drivplatta och förstärkt 10.5 tums turbin som ger ca 2000-2500 i stallspeed. Växelspaken är en Hurst V-matic ratchet spak med möjlighet till sekvensiell växling. Bakaxeln är en helrenoverad, diffad 8 3/4″ med 3.23 utväxling. Bakaxelhuset är av kraftigaste typen med 489 hus och bakaxeln är försedd med traction-bars. Bilen har äkta, polerade Centerline fälgar försedda med 225/60×14 fram och 295/50×15 bak. Inredningen är mycket fin med nyklädda framstolar 2012. Inga sprickor i instrumentbrädan etc. Varvräknare monterad väl synlig för föraren. Stötfångarna är nya, bytta 2008. Då monterade jag även en nytillverkad R/T huv. Bilen är utrustad med skivbromsar fram, styr samt bromsservo, konsoll, rallye-mirror och flip-tanklock. Det som inte är perfekt på bilen är; bilen är använd och lacken är 15 år gammal och därmed i bruksskick samt ett ca 2 cm långt jack i baksätets ryggstöd.