Audi A4 1,9 tdi Quattro – den perfekta bilen? -04
Vilken märklig rubrik, tänker du. Vadå den perfekta bilen? Det är ju omöjligt. Inte då! Perfekt i Sverige innebär ”lagom”. Just den här bilen är helt perfekt lagom. Den är tillräckligt ny för att se bra och fräsch ut. Insidan av bilen håller toppklass och visar varför Audi spelar i den högsta divisionen – över ett decennium senare finns det gott om premiumkänsla kvar! S-line både exteriört och interiört. Lite lackade lister, något sänkt från fabriken, Xenonljus på halvljusen. Svart innertak, farthållare, aluminiumlister, otroligt bekväma sportstolar i halvskinn med justerbart lårstöd. Samtidigt är den inte splitter ny och sticker inte alldeles för mycket i ögonen på nyfikna grannar. ”Jaså ja, de har köpt ny bil igen. Mmm… jo, man undrar ju var de får alla pengar ifrån! Säkert toppbelånade, det är Lyxfällan vilken dag som helst nu”. Sånt slipper du med denna bilen. Vill du köra jättefort? Nej, det vill du förstås inte. Men om du har bråttom någonstans så är motorn med sina 130 dieselhästar alldeles utmärkt kapabel att komma upp i rätt hastighet utan att du behöver vänta onödigt länge. Precis lagom snabbt. Och inte drar den en massa soppa heller! Dieselbilar är ju snåla, den här är inget undantag. Omkring 0.6 liter/mil, beroende på omständigheterna. Det går att sänka, och det går också att höja förbrukningen. Ett släp, exempelvis, ökar naturligtvis på törsten. Släp ja, gillar du sånt? Köra en massa skräp till tippen, eller köra runt på hästar och sånt? Inga problem alls. Häkta på åbäket och kör. Audin är bamsestark. Draget är avtagbart om man vill stuva undan kroken ett tag. Takräcke har jag köpt till. Fantastiskt god investering, det går så mycket smidigare att stanna förbi på byggvaruhuset och slänga på några brädor än att behöva låna släp varenda gång. Sen kommer vi till det som inte är lika lagom. Vinterbiten. Vilken fantastisk bil det är under den kalla delen av året. Startar alltid lika lydigt i kylan, oavsett hur kallt det är. Motorvärmare finns och ett uttag till kupévärmare finns redo. När man skall iväg behöver man aldrig oroa sig, Quattrosystemet tar hand om varje utmaning som kan uppstå. Bara peka och kör, bilen tar hand om resten. Is, slask, snövallar, ingenting har hittills satt stopp för Audin. Att det är kvalitetsdäck med bra mönster hjälper förstås till. Det är det både på vinter- och sommardäcken. Varför säljer vi då denna underbara bil? Kanske den bästa vi haft (jo, på riktigt är det nog så)? Jo, vi kör inte lika långt längre. Skall du köra dieselbil så får du rulla åtminstone 1000 mil om året för att det skall gå jämt upp med den dyrare skatten (fy skäms regeringen!). Besiktigad denna veckan. Förra besiktningen var för 400 mil sedan. Bilen är skattad, servad, nybesiktigad och har nya bromsar runt om. Det blir ett synnerligen sorgset farväl, men någon gång måste man skiljas åt i livet. Finns det någon som vill överta ägarskapet? Hör av er! ”Sista priset kompis”? Bilförmedlare? Ring någon annan.